من قلب النوبة

زمان لما كنت قاعد في بلانة , او حتي في مدينة ابوسمبل , كنت بقول لنفسي هو فيه ايه ؟! , القضية او المسألة النوبية سهلة جدا ومش عايزة فتاوي , ناس وسابوا ارضهم ومش بخاطرهم , بس سابوها عشان مشروع قومي وهو السد العالي , عادي جدا طالما في رحيلنا خير لمصر , لكن وبعد مرور اكتر من خمسين سنة البلد القديم استقبلت ناس من اسيوط ومن سوهاج وكفر الشيخ والفيوم , طب ليه النوبيين اصحاب الارض لأ ؟! , وفضلت فاكر ان المشكلة من الحكومة بس !! لقيت ان المشكلة في الحكومة وفينا , وطوال السنين واحنا نرمي المشكلة علي الحكومة والحكومة ترمي المشكلة علينا !! ولحد النهاردة واحنا بندور في الحلقة المفرغة ده !!

معبد دابود



كان معبد دابود في الأصل يقع علي بعد خمسة عشرة كيلومتر إلي الجنوب من مدينة أسوان , وبناه الملك النوبي ازخر-أمون في القرن الثاني الميلادي , وهو كان في الواقع مقصورة صغيرة أهداها إلي الإله أمون وتمت توسعته في عهد الملوك البطالمة , بطلميوس السادس والثامن والثاني عشر, وأكمل زخرفته الأباطرة الرومان الإمبراطور أغسطس و تيبريوس, وأضيف تكريسا جديدا إلي المعبد حيث اهدي إلي الالهة إيزيس.


ويتكون المعبد من ثلاثة بوابات حجرية ضخمة علي مسار الطريق المواكبي وتؤدي في النهاية إلي المعبد نفسه , وكان البروناوس به أربعة أعمدة ذات تيجان معقدة سقطت في عام 1868 وفقدت للأبد , ويوجد خلفها محرابا للإله أمون , وغرفة القربان ثم قدس الأقداس ومجموعة من الغرف الجانبية ثم مجموعة من السلالم تؤدي إلي السقف.


أهدت الحكومة المصرية هذا المعبد إلي أسبانيا , وقامت أسبانيا بإعادة بناء هذا المعبد في ميدان عام بالقرب من القصر الملكي , وأصبح متاحا للزيارة منذ عام 1972 , وتم معاكسة تركيب البوابتين في غير وضعهما الأصلي.


0 التعليقات:

إرسال تعليق