من قلب النوبة

زمان لما كنت قاعد في بلانة , او حتي في مدينة ابوسمبل , كنت بقول لنفسي هو فيه ايه ؟! , القضية او المسألة النوبية سهلة جدا ومش عايزة فتاوي , ناس وسابوا ارضهم ومش بخاطرهم , بس سابوها عشان مشروع قومي وهو السد العالي , عادي جدا طالما في رحيلنا خير لمصر , لكن وبعد مرور اكتر من خمسين سنة البلد القديم استقبلت ناس من اسيوط ومن سوهاج وكفر الشيخ والفيوم , طب ليه النوبيين اصحاب الارض لأ ؟! , وفضلت فاكر ان المشكلة من الحكومة بس !! لقيت ان المشكلة في الحكومة وفينا , وطوال السنين واحنا نرمي المشكلة علي الحكومة والحكومة ترمي المشكلة علينا !! ولحد النهاردة واحنا بندور في الحلقة المفرغة ده !!

مقصورة الليسيه


أهدت الحكومة المصرية مقصورة الليسيه إلي ايطاليا , وهي حاليا مشيد حاليا بجوار متحف تورين , وكانت هذه المقصورة في الاصل منحوتة في الصخر شمال قصر ابريم , ويرجع تاريخ بناءها إلي العام 43 من حكم الملك تحتمس الثالث , وتتكون المقصورة من صالة واحدة , ويوجد في الجدار المقابل للمدخل كوة ( تجويف ) يوجد بها ثلاثة تماثيل للملك بين حورس سيد ميعام (عنيبة) واله أخر مهشم , وفي الجدران الداخلية للكوة توجد مناظر تصور الملك تحتمس الثالث مع حورس سيد ميعام و امون- رع و ساتت و تحوت.

يوجد علي واجهة هذه المقصورة نقوش للملك تحتمس الثالث , وهي التي حددت تاريخ بناءها , ومن المناظر تحتمس الثالث يتعبد للاله حورس سيد ميعام والالهة ساتت , وفي داخل الصالة مناظر غير واضحة , ولكن يمكن رؤية تحتمس الثالث وهو يقدم قربانا لحورس وهو في حضرة اله النوبة ددون , وأيضا مع الملك سنوسرت الثالث الذي كان يعبد في النوبة , وكان الملك تحتمس الثالث يقدر هذا الملك ويحترمه.


0 التعليقات:

إرسال تعليق